sua alma permanece sempre jovem. Ele sorri om os olhos, mostrando que foi e é uma pessoa feliz por ter feito durante toda a sua vida, algo que o empolgava...tocar e muito bem sua guitarra.
Jimmy Page nasceu em 9 de janeiro de 1944, no subúrbio de Heston, em Middlesex, Londres, que hoje faz parte do Borough londrino de Hounslow. Filho único de James Patrick Page, um gerente industrial, e Patricia Elizabeth Page (nascida Gaffikin), uma secretária pessoal de um médico e cuja família tinha descendência irlandesa.Em 1952 eles se mudaram para Feltham, e depois novamente para Miles Road, Epsom, emSurrey, que foi onde Page se deparou com sua primeira guitarra. "Eu não sei se a guitarra foi deixada para trás pelos donos da casa antes de nós, ou se era um amigo do casal. Ninguém parecia saber por que ele estava lá". Page começou a tocar o instrumento com 12 anos, ele tomou algumas aulas nas proximidades de Kingston, mas em grande parte ele aprendeu tudo sozinho.
Ele dizia que quando eu cresci, não havia muitos outros guitarristas ... Havia um outro guitarrista na minha escola que realmente me mostrou os primeiros acordes que aprendi, e eu fui de lá. Eu estava entediado então aprendi sozinho a tocar guitarra ouvindo discos. Então, obviamente, era uma coisa muito pessoal.
Entre as suas primeiras influências estavam os guitarristas de rockabilly, Scotty Moore e James Burton, que tinham tocado juntos em uma gravação de Elvis Presley. A canção "Baby Let's Play House", de Presley, é citado por Page como sua inspiração para tocar guitarra. Embora ele tivesse aparecido na BBC1, em 1957, com uma Hofner President, afirmou que a sua primeira guitarra foi uma Futurama Grazioso 1959 de segunda-mão, mais tarde substituída por uma Fender Telecaster. Seus gostos musicais incluíam o skiffle (um gênero musical inglês popular na época) e tocar o folk acústico, e os sons de blues de Elmore James, B. B. King, Otis Rush, Buddy Guy, Freddie King e Hubert Sumlin. "Basicamente, esse foi o início: a mistura entre o rock e o blues."
Aos 13 anos, Page participou do show de talentos All Your Own de Huw Wheldon em um quarteto de skiffle, um desempenho que foi ao ar na BBC1 em 1957. O grupo tocou "Mama Don't Want to Skiffle Anymore" e outra canção típica americana, "In Them Ol' Cottonfields Back Home". Quando perguntado por Wheldon o que ele queria fazer depois da escolaridade, Page disse: "Quero fazer pesquisa biológica" para encontrar uma cura para o "câncer, se não for descoberto até então." Em uma entrevista à revista Guitar Player, o músico afirmou que "no início, tocava-se muitas vezes nas ruas, mas, como se dizia, tive que me adaptar e aprendi muito com isso, mas foi uma boa escola. Pegava uma guitarra da escola todos os dias só para tê-la confiscada e devolvida a ele depois da aula. Embora entrevistado para um emprego como assistente de laboratório, finalmente escolheu deixar a Danetree Secondary School, em West Ewell, para perseguir a música.
Inicialmente, teve dificuldades em encontrar outros músicos com quem pudesse tocar regularmente. Ele disse: "Não era como se houvesse uma abundância. Eu costumava tocar em muitos grupos ... qualquer um que eu conseguisse um show junto, sério. Após passagens como músico de apoiando do poeta Beat Royston Ellis no Mermaid Theatre entre 1960 e 1961, e o cantor Red E. Lewis, ele foi convidado pelo músico Neil Christian para fazer parte de sua banda, The Crusaders, depois de vê-lo com quinze anos de idade tocando em um salão local.Page excursionou com Christian durante aproximadamente dois anos e depois tocou em várias de suas gravações, incluindo o single "The Road to Love", de 1962.
Durante seu período com Christian, Page ficou gravemente doente com febre glandular (mononucleose infecciosa), e não pôde continuar em turnê. Enquanto se recuperava, decidiu colocar sua carreira musical em espera e se concentrar em sua outra paixão, a pintura, e matriculou-se na Sutton Art College em Surrey. Em uma entrevista em 1975, disse que estava "viajando o tempo todo em um ônibus por dois anos depois que deixei a escola. Tanto que estava começando a ficar realmente bom. Mas estava ficando doente, então voltei para a faculdade de arte. E isso foi uma mudança total de direção. Estava tão dedicado a tocar guitarra, eu sabia fazê-lo de tal maneira que estava me moldando para sempre. A cada dois meses eu tinha febre glandular. Assim, pelos próximos 18 meses, eu estava vivendo com dez dólares por semana obtendo minha força. Mas eu ainda estava tocando.
Aos 14 anos, Page entrou no concurso para descoberta de talentos da ITV, “Search for Stars”. Após deixar a escola, tinha o objetivo de trabalhar como assistente de laboratório, mas o seu amor pela guitarra e pela música obrigou-o a mudar de caminho. Neil Christian do The Crusaders, convidou-o para se juntar à banda, o que lhe trouxe a sua primeira experiência de digressões, e onde entrou pela primeira vez em um estúdio para a gravação de um single, “The Road to Love”.
Enquanto estudante, Page tocou muitas vezes no Marquee com bandas como: Cyril Davis All Stars, Alexis Korner’s Blues Incorporated e com os guitarristas Jeff Beck e Eric Clapton. Uma noite foi visto por John Gibb dos Silhouettes, que lhe pediu para ajudar gravar uns singles para a EMI, "The Worrying Kid" e "Bald Headed Woman", mas só após ter recebido um convite de Mike Leander da Decca Records, é que Page começou a ter trabalho certo como músico de estúdio. A sua primeira gravação para esta editora, o single de “Jet Harris & Tony Meehan”, “Diamonds", chegou a Nº 1 de vendas nas tabelas de 1963.
Depois de fazer alguns trabalhos com Micky Finn, e Carter Lewis and The Southerners Page dedicou-se por completo ao trabalho de estúdio, incluindo "Twist and Shout" de Brian Poole and The Tremeloes, "Just like Eddie" dos Heinz e em 1964, "Heart of Stone" dos Rolling Stones, "As Tears Go By" de Marianne Faithfull, "Tobacco Road" dos The Nashville Teens, “The Crying Game” de Dave Berry, e "Shout", de Lulu. Sob os auspícios do produtor Shel Talmy, Page gravou “You really got me” dos Kinks, (embora houvesse uma disputa sobre quem teria tocado “guitarra solo”, se Page ou Ray Davies); gravou as partes de guitarra de “Baby please don’t go” doThem e o solo de guitarra no primeiro single do The Who, "I can’t explain", embora neste caso também exista um desacordo sobre a utilização ou não dessa gravação. Em 1965, Page foi contratado pelo empresário dos Rolling Stones, Andrew Loog Oldham, o que lhe deu acesso a tocar em faixas de John Mayall, Nico e Eric Clapton, na recém formada Immediate Records. Page também fez uma parceria breve com a sua namorada da altura, Jackie DeShannon. Ele também compôs e gravou músicas para John Williams. Estima-se que Jimmy Page tenha participado em 60% da música rock gravada em Inglaterra entre 1963 e 1966.
Após ter sido convidado a substituir Eric Clapton nos Yardbirds em Março de 1965, Page declinou a oferta e sugeriu o seu amigo Jeff Beck. Em Maio de 1966, o baterista Keith Moon, o baixista John Paul Jones, o teclistaNicky Hopkins, Jeff Beck e Page gravaram "Beck’s bolero". A experiência deu a Page a ideia de formar uma banda com John Entwistle no baixo (em vez de Jones), porém a falta de um vocalista de qualidade e problemas contratuais mandaram o projecto abaixo como um “zeppelin de chumbo" (led). Passado pouco tempo foi oferecida outra vez a Page a oportunidade de se juntar aos Yardbirds e começou por tocar guitarra baixo com o grupo após a partida de Paul Samwell-Smith, até que Chris Dreja se moveu para o baixo, passando Page a dividir a guitarra com Jeff Beck. O potencial musical da formação entretanto afundava-se devido aos conflitos interpessoais causados pelas constantes digressões e à falta de sucesso comercial.
Page decidiu deixar seu trabalho em estúdios quando a crescente influência da Stax Records na música popular levou à maior incorporação de arranjos orquestrais para gravações em detrimento das guitarras.
Apesar da partida de Keith Relf e Jim McCarty em 1968, Page preferiu continuar com o grupo com uma formação nova e com o nome, The New Yardbirds. Após uma mão cheia de espectáculos realizados na sua primeira digressão, os “New Yardbirds” mudaram o nome para Led Zeppelin.
As experiências passadas por Page em estúdio com os Yardbirds foram críticas para o sucesso dos Led Zeppelin na década de 1970. Como produtor, compositor e guitarrista para a banda, Page era uma das maiores forças do rock nessa época, com sua guitarraGibson Les Paul e amplificadores Marshall. O uso de diversas técnicas, tanto a tocar a guitarra como em gravação fizeram dos Led Zeppelin um protótipo para as futuras bandas rock, em especial para o chamado Hard Rock. Page se tornou especialmente conhecido por tocar sua Les Paul com um arco de violino, o que acabou entrando para o folclore do Rock.
O solo que Jimmy Page toca na canção "Stairway to Heaven" é considerado por muitos o melhor solo de guitarra de todos os tempos.
Após a separação dos integrantes da banda Led Zeppelin, em 1980, Page tentou dar forma a um super grupo com ex membros dos Yes que se chamaria XYZ mas que não deu em nada. Em 1982, foi convidado pelo realizador Michael Winner para gravar a trilha sonora do filme Death wish III. Page fez um retorno bem sucedido aos palcos com a série de concertos de caridade “ARMS Charity” em 1983. Page juntou-se a RoyHarper para a gravação de um álbum e digressão. Em 1984, gravou com Robert Plant “In the guise of The Honeydrippers”. Vários outros projectos se seguíram como The Firm, com Paul Rodgers, trabalho de estúdio para Graham Nash, Box of Frogs, e Robert Plant, um álbum a solo Outrider, uma colaboração com David Coverdale em Coverdale•Page, e um álbum ao vivo dos Black Crowes.
Em 1994, Page reúne-se com Robert Plant para o penúltimo MTV "Unplugged". O especial de 90 minutos chamado "UnLedded" foi premiado com as mais altas audiências da história da MTV. A trilha sonora desse concerto seria editada em 1995 como No quarter. Depois de uma digressão altamente bem sucedida em 1995 para a divulgação de “No quarter”, Page e Plant gravaram Walking into Clarksdale em 1998, o primeiro CD completo juntos desde1979. Page foi um membro dos Led Zeppelin que deixou sempre aberta a opção para uma reunião do grupo.
Desde 1990, Jimmy Page envolveu-se em vários concertos de caridade e trabalhos afins, particularmente em The action for Brazil’s children trust (ABC Trust), fundado pela sua esposa Jimena Gomez-Paratcha em 1998. Jimmy Page foi homenageado pela banda brasileira cover de Led Zeppelin, Led Brazil, como forma de agradecimento pela colaboração do guitarrista com a causa das crianças de rua, auxiliado pela Task Brazil. Em 2008 participou do documentário A todo volume [It Might Get Loud], do diretor Davis Guggenheim, ao lado do The Edge (U2) e jack White (White Stripes).
Em novembro de 2006, o Led Zeppelin foi introduzido no UK Music Hall of Fame. A transmissão televisiva do evento consistiu em uma introdução para a banda por vários admiradores famosos (incluindo Roger Taylor, Slash, Joe Perry, Steven Tyler, Jack White e Tony Iommi), uma apresentação de um prêmio para Jimmy Page, e depois um curto discurso do guitarrista. Depois disso, o grupo de rock Wolfmother desempenhou um tributo ao Led Zeppelin, tocando a música "Communication Breakdown"
Today though it is a sad day because it was a few hours what can be said .... wake of Lemmy is a very special date in the world of heavy metal world as it is the birthday of one of the greatest guitarists in the world: - Jimmy Page. Despite being completing 72 years, his smile shows
your soul remains forever young. He smiles om eyes, showing what was and is a happy person for having done throughout his life, something that thrilled ... and playing his guitar very well.
Jimmy Page was born on January 9, 1944, in the suburb of Heston, Middlesex, London, now part of the London Borough of Hounslow. Only son of James Patrick Page, an industrial manager, Patricia and Elizabeth Page (born Gaffikin), a personal secretary of a doctor and whose family had offspring irlandesa.Em 1952 they moved to Feltham, and then again to Miles Road, Epsom, emSurrey, which was where Page came across his first guitar. "I do not know if the guitar was left behind by the home owners before us, or if it was a friend of the couple. No one seemed to know why he was there." Page started playing the instrument at age 12, I took a few lessons in nearby Kingston, but largely he learned everything alone.
He said that when I grew up, there were not many other guitarists ... There was another guitar player in my school that really showed me the first chords I learned, and I went from there. I was bored so I taught myself to play the guitar listening to records. So obviously it was a very personal thing.
Among his early influences were rockabilly guitarists Scotty Moore and James Burton, who had played together in a recording of Elvis Presley. The song "Baby Let's Play House" by Presley, is cited by Page as his inspiration to play guitar. Although he had appeared on BBC1 in 1957, with a Hofner President said that his first guitar was a Futurama Grazioso 1959 second-hand, later replaced by Fender Telecaster. His musical tastes included skiffle (a popular English music genre at the time) and playing acoustic folk, and the sounds of Elmore James blues, BB King, Otis Rush, Buddy Guy, Freddie King and Hubert Sumlin. "Basically, that was the beginning: a blend of rock and blues."
At 13, Page participated in the talent show All Your Own Huw Wheldon in a skiffle quartet, a performance that aired on BBC1 in 1957. The group played "Mama Do not Want to Skiffle Anymore" and other typical song American, "In Them Ol 'Cottonfields Back Home". When asked by Wheldon what he wanted to do after school, Page said: "I want to do biological research" to find a cure for the "cancer, if not discovered until then." In an interview with Guitar Player magazine, the musician said that "at first, often in the streets playing, but, as they said, I had to adapt and learned a lot from it, but it was a good school. He would take a guitar school every day only to have it confiscated and returned to him after class. While interviewed for a job as a lab assistant finally chose to leave the Danetree Secondary School in West Ewell, to pursue music.
Initially had difficulty finding other musicians who could play regularly. He said: "It was not like there were plenty I used to play in many groups ... anyone who I could get a show together, seriously After stints as a musician of supporting the Beat poet Royston Ellis at the Mermaid Theatre between 1960 and 1961.. and singer Red E. Lewis, he was invited by musician Neil Christian to join his band, The Crusaders, after seeing him with fifteen-year-old playing in a hall local.Page toured with Christian for approximately two years and then he played in several of his recordings, including the single "The Road to Love", 1962.
During his time with Christian, Page fell seriously ill with glandular fever (infectious mononucleosis), and could not continue the tour. While recovering, he decided to put his music career on hold and concentrate on his other passion, painting, and enrolled at Sutton Art College in Surrey. In an interview in 1975, he said he was "traveling all the time on a bus for two years after I left school. So that was starting to get really good. But I was getting sick, so I went back to college of art. And that was a total change of direction. He was so dedicated to playing guitar, I knew doing it in a way that was shaping me forever. Every two months I had glandular fever. So for the next 18 months, I was living with ten dollars a week getting my strength. But I was still playing.
At 14, Page entered the contest for discovering talents of ITV, "Search for Stars". After leaving school, I had the goal of working as a laboratory assistant, but his love for guitar and music made him change path. Neil Christian's The Crusaders, invited him to join the band, which brought him his first touring experience, and which first entered into a studio to record a single, "The Road to Love."
As a student, Page played often at the Marquee with bands like Cyril Davis All Stars, Alexis Korner's Blues Incorporated and with guitarists Jeff Beck and Eric Clapton. One night was seen by John Gibb of Silhouettes, who asked him to help record some singles for EMI, "The Worrying Kid" and "Bald Headed Woman", but only after receiving an invitation from Mike Leander of Decca Records, is that Page began to have certain work as a studio musician. His first recording for the label was the single "Jet Harris & Tony Meehan," "Diamonds" which went to Number 1 in sales in the 1963 tables.
After doing some work with Micky Finn and Carter Lewis & The Southerners Page devoted himself entirely to studio work, including "Twist and Shout" Brian Poole and The Tremeloes, "Just like Eddie" the Heinz and in 1964, "Heart of Stone" by the Rolling Stones, "As Tears Go By" Marianne Faithfull, "Tobacco Road" by The Nashville Teens, "The Crying Game" Dave Berry, and "Shout" by Lulu. Under the auspices of producer Shel Talmy, Page recorded "You really got me" the Kinks, (although there was a dispute over who had played "guitar solo" if Page or Ray Davies); recorded the guitar parts of "Baby please do not go" doThem and the guitar solo in the first single from The Who, "I can not explain", although in this case there is also a disagreement about whether to use this recording. In 1965, Page was hired by Rolling Stones manager Andrew Loog Oldham, which allowed him to play in John Mayall tracks, Nico and Eric Clapton, the newly formed Immediate Records. Page also made a brief partnership with his girlfriend at the time, Jackie DeShannon. He also composed and recorded music for John Williams. It is estimated that Jimmy Page appeared on 60% of rock music recorded in England between 1963 and 1966.
After being invited to replace Eric Clapton in The Yardbirds in March 1965 Page declined the offer and suggested his friend Jeff Beck. In May 1966, drummer Keith Moon, bass player John Paul Jones, the teclistaNicky Hopkins, Jeff Beck and Page recorded "Beck's Bolero". The experience gave Page an idea to form a band with John Entwistle on bass (instead of Jones), however the lack of a quality vocalist and contractual problems sent the project down like a "lead zeppelin" (led). Past recently it was offered again to Page the opportunity to join the Yardbirds and at first played bass guitar with the group after the departure of Paul Samwell-Smith, until Chris Dreja moved to bass, passing Page to share the guitar with Jeff Beck. The musical potential of the line but sank up by personality differences caused by constant touring and a lack of commercial success.
Page decided to leave his work in studios as the growing influence of Stax Records in popular music led to greater incorporation of orchestral arrangements for recordings over the guitars.
Despite the departure of Keith Relf and Jim McCarty in 1968, Page wished to continue the group with a new line and with the name The New Yardbirds. After a handful of performance at his first tour, the "New Yardbirds" changed their name to Led Zeppelin.
Past experiences by Page in the studio with the Yardbirds were critical to the success of Led Zeppelin in the 1970s As a producer, songwriter and guitarist for the band, Page was one of rock's greatest strength at this time, with his Les Paul and guitarraGibson Marshall amplifiers. The use of various techniques, both playing and recording the guitar made of Zeppelin a prototype for rock bands, in particular for the so-called hard rock. Page became especially known for playing a Les Paul with a violin bow, which eventually joining the folklore Rock.
The soil Jimmy Page plays on "Stairway to Heaven" song is considered by many the best guitar solo of all time.
After separation of the band Led Zeppelin in 1980, Page attempted to form a supergroup with former Yes members to be called XYZ but that came to nothing. In 1982, he was commissioned by director Michael Winner to record the soundtrack for the film Death Wish III. Page made a successful comeback to the series of charity concerts "ARMS Charity" in 1983. Page joined RoyHarper to record an album and tour. In 1984, recorded with Robert Plant "In the guise of The Honeydrippers". Several other projects followed such as The Firm, with Paul Rodgers, session work for Graham Nash, Box of Frogs, and Robert Plant, a solo album Outrider, a collaboration with David Coverdale in Coverdale • Page, and a live album Black Crowes.
In 1994, Page meets with Robert Plant for the penultimate MTV "Unplugged". The 90-minute special called "Unledded" was awarded the highest in the history of the MTV audience. The soundtrack of this concert was published in 1995 as In the quarter. After a highly successful tour in 1995 for the dissemination of "No quarter", Page and Plant recorded Walking into Clarksdale in 1998, the first full CD together desde1979. Page was a member of Led Zeppelin that left always open the option for a group meeting.
Since 1990, Jimmy Page was involved in several charity concerts and related work, particularly in The action for Brazil's children Trust (ABC Trust), founded by his wife Jimena Gomez-Paratcha in 1998. Jimmy Page was honored by the Brazilian band cover from Led Zeppelin, Led Brazil, as a thank you for the guitarist collaboration with the cause of street children, aided by the Task Brazil. In 2008 he participated in the documentary The whole volume [It Might Get Loud], director Davis Guggenheim, next to The Edge (U2) and Jack White (White Stripes).
In November 2006, Led Zeppelin was inducted into the UK Music Hall of Fame. The television broadcast of the event consisted of an introduction to the band for several famous admirers (including Roger Taylor, Slash, Joe Perry, Steven Tyler, Jack White and Tony Iommi), a presentation of an award to Jimmy Page, and then a short speech Guitarist. After that, the rock group Wolfmother played a tribute to Led Zeppelin, playing the song "Communication Breakdown"
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